займы онлайн на банковскую карту займ на карту онлайн займы онлайн на карту микрокредит онлайн займ на карту займы онлайн займ на карту быстро микрозаймы на банковскую карту экспресс займ на карту микрозайм онлайн на карту срочно круглосуточно займ онлайн на карту займы на карту онлайн взять займ срочно на карту микрозаймы в интернете займ онлайн

24 października 2010 23:41

niedoczytania: Latest post
grafa: Łukasz Libiszewski

Romans literatury z Twitterem

Serwis społecznościowy Twitter ze swoim ograniczeniem 140 znaków ze spacjami okazał się inspiracją do rozwoju mikroprozy zwanej Twitter Fiction. Kultura interakcyjna przyczyniła się do powstania niczym nieskrępowanej twitteratury. Specyfika mikroblogu znacznie zaważyła na tematyce i stylu tekstów, które określa się miniaturową literaturą. To minimalizm nie tylko formy, ale i wartości. Taka ocena wynika z tego, że twitteraturą określa się wszystko, co powstało na twitterze i oznaczone jest konkretnym hashtagiem odnoszącym się do mikrofikcji – jest to poważny błąd. Należy zatem zdecydowanie rozdzielić to, co rzeczywiście decyduje o narodzinach nowej jakości literatury, od tego, co jest niczym innym jak blogowym zwierzeniem o miłosnych rozterkach.

Twitteratura obejmuje dwa zakresy działalności literackiej: 1) tworzenie własnej mikropowieści i 2) skracanie klasyki do kilkunastu tweetów. Podsumowaniem drugiej aktywności jest wydana w 2009 roku książka Twitterature. The World’s Greatest Books Retold Through Twitter (wyd. Penguin Books) autorstwa Alexandera Acimana i Emmetta Rensina – dwóch dziewiętnastoletnich studentów z Uniwersytetu Chicago, którzy „skrócili” 60 pozycji z literatury klasycznej do ok. 20 tweetów. Myślą o sobie jako o współczesnych Martinach Luterach, mają zatem świadomość swojego rewolucyjnego czynu. We wstępie do książki wyjaśniają swój zamiar:

We have liberated poor Hamlet from the rigorous literary constraints of the sixteenth century and made him – without losing an ounce of wisdom, beauty, wit or angst – a happening youngster. Just like you, dear reader.

Z zapewnienia udało im się osiągnąć tylko jedno – uczynić z Hamleta szczęśliwego młodzieńca. Książka ta nie jest streszczeniem – a taki chyba był ich cel, skoro stwierdzili, że ma ona zastąpić uciążliwe, wielogodzinne czytanie – lecz napisaniem Makbeta, Zbrodni i kary, Iliady czy Doktora Fausta na nowo, w wersji ośmieszającej nie tylko klasykę, lecz także społeczność i język Twittera.

Flash fiction z kolei to jeden tweet (składający się ze 140 znaków) z przypisanym symbolem #, zwanym hashtagiem, który umożliwia wyłowienie wszystkich wpisów odnoszących się do danego tagu, a pochodzących od każdego użytkownika, który chce dołączyć się do grupy.

Hashtagi związane z literaturą to: #sixwords, #hashtagstory, #6wordstory, #9wordstory, #haiku, #twitfic, #vss. Pośród wyliczonych wyróżnia się ostatni #vss, inaczej very short story, który nie jest w przeciwieństwie do pozostałych aforyzmami, zwierzeniami czy przemyśleniami, lecz prawdziwą mikrofikcją: z bohaterem, wątkiem i akcją.

Ilustracją #sixwords są tweety ograniczające się do sześciu słów (#9wordstory – analogicznie składa się z dziewięciu słów), stąd trudno tu mówić o fabule:

przykład wyznania:
Ysabeluna: miss you so much it hurts #sixwords
naked_beauty: <3 rt @DrDevesh Listening to your heart beats sometimes……. RT
ExquisiteD: flattered by your fascination with me #sixwords #lyrics
sonoflordrama: #sixwords Good or bad, I am me.
BeyondRoses: RT @LadyDarkrage RT @Beeros75: You are in my heart forever #sixwords

sentencji:
janiek28: RT @rondivue: music: the conscience of the heart #sixwords
jayklef5: RT @MinDavidWilson: Criticism is easy – helping is noble. #sixwords
Beeros75: Dear life~thank you~still learning #sixwords

stwierdzenia:
sensico: Yes, and I hate you too #sixwords
ixahh: RT @rebecop81: „Wake me up, when september ends!” #sixwords
Dipika_B: RT @poet_poesie: Feel stranded between nothing and everything. #sixwords
Naturally2000: You like it, I love it #sixwords

#VSS został po raz pierwszy użyty przez Seana Hilla (@VeryShortStory) i jest jedynym, o którym można powiedzieć, że jest realizacją twitteratury. Świadczy o tym wydana przez Brenta Millisa (tworzący pod pseudonimem Made in DNA) w 2010 roku książka #VSS Anthology. A Twitter Anthology of very short stories #VOL. 1, zawierająca ponad 150 utworów napisanych przez 37 autorów z całego świata. Na podstawie tej antologii można stwierdzić, czym naprawdę jest twitteratura.

Kliknij, by powiększyć

O esencji i uwodzeniu

Literackie tweety, poprzez rygor 140 znaków, skupiają się przede wszystkim na treści, ale i pojawiają się takie, w których układ jest równie ważny jak treść:

Title, parkour, guns, the car chase, dead henchmen, eye candy, backlit sex, vital clue, villian smirks, fistfight, explosion. End credits. [Mo Ali]

Ograniczenie znaków powoduje, że twitteratura jest mistrzynią esencji i uwodzenia. Skrajne i niepokojące, ze swą brutalnością i pikanterią balansują na granicy moralności po to, by zaintrygować, pobudzić wyobraźnię czytelnika.

Impresyjne scenki można podzielić ze względu na budowę na dwie grupy: I grupa wymagająca uzupełnienia, tu wyróżnia się obrazy: 1) wyrwane z pewnej nieznanej całości; 2) pełniące funkcje prologu; 3) stanowiące zakończenie pewnego zdarzenia. II grupa z kolei nie wymaga uzupełnienia, jest przykładem zamkniętej historii.

Mikroproza ma charakter szablonowy: „ktoś zrobił coś” i zbudowana jest albo wokół bohatera – fabuła skupia się na zarysie charakteru poprzez wskazanie jego zachowania, albo akcji – w przypadku tematyki kryminalnej punkt ciężkości przechodzi z minipsychologii postaci na czyn. Większość tweetów składa się z trzech części: przedakcji – będącej zasygnalizowaniem tematu/ bohatera; akcji – opis działania/ wydarzenia; puenty – krótkie rozstrzygnięcie/ wyjaśnienie bądź zostawienie zakończenia otwartego. Wszystkie jednak bazują na schemacie przyczynowo-skutkowym, przy czym skutek często okazuje się zaskakujący, daleko idący od wywołanej go przyczyny.

Przykładem tweetów pozbawionych przedakcji jest short story Anthony’ego Abelaye’a, w którym czytelnik zostaje od razu „wrzucony” do wydarzeń kulminacyjnych. Abelaye stosuje estetykę podglądania, stąd sięga po motywy erotyki i zdrady:

Her wedding ring slipped off her finger as easily as the skirt from around her hips. The monkey in the banyan tree watched and smiled. [Anthony Abelaye]

Postaci w mikropowieści pojawiają się albo dzięki przywołaniom narratora, albo dialogom. O zarysie charakteru świadczyć ma zachowanie, okoliczność, w jakim czytelnik go poznaje, albo/i słowa, jakie sam wypowiada. Z zaznaczonych konturów odbiorca ma sam stworzyć postać:

Howie often felt like a human battery with a positive and a negative charge. The problem was, he wasn’t sure which end was which. [Trent Martin Kirchner]

‚You think you are so clever’, my reflection said to me. ‚Not as clever as you.’ I replied.
[Small Stories]

Dorothy is worried that she’ll never make it to Hollywood. Frank is worried about nosy highway patrolmen.
[Moxie Mezcal]

Interesujące jest wprowadzenie minidialogu, a raczej wymiany zdań ostrych, zdecydowanych i naświetlających naturę postaci. Ciekawy jest ping-pong słowny w stylu Bryce’a Andersona:

Scrabble! She threw down „gesticulate”. He challenged it, saying it was fake. He threw down „get”. She threw down „divorce”.

Tematyka twitteratury jest konsekwencją ograniczenia formalnego. Skoro w 140 znaków twórca ma opowiedzieć historię, musi być ona maksymalnie pociągająca, aby skupić uwagę czytelników. Stąd wątki miłosne, erotyczne i kryminalne wywołujące najwięcej emocji. Powracają sytuacje graniczne i przełomowe, momenty ważnych wyborów i rozstań, uczucia rozczarowania i samotności.

The front door slammed shut. Through the curtains, she watched him walk to his car. She knew where he would go. It didn’t bother her. [Allan Revich]

Their love was like a supernova-highly volatile, intense in energy, a rare celestial event, but most of all fleeting. [Tiara Walker]

Maxine wanted romantic, so Chase rode in on a hot air balloon. But when he landed in the yard, Maxine realized she just wanted someone else.
[Judy B.]

Tom’s obsession with 8-bit games led to his loss of reality. Jill knew this as he angrily blew into her vagina like so many game cartridges. [Jacob Klucker]

The shaving mirror in the shower was beyond useless. Fogged too easily. Worse, the five second delay meant he was seeing two strokes behind. [Jason Everett Morris]

Degenerate hobos hide beneath freeway underpasses and share their pints of stolen whiskey and kidnapped children
. [Anthony Abelaye]

As she levelled the gun to my head I knew I had run out of excuses. I grinned. „Do you remember that holiday in Mexico?” [Small Stories]

Jeśli erotyka – to pieprzna; jeśli miłość – to rozłąka; jeśli kryminał – to brutalny. Obok motywu decydującą rolę odgrywa zastosowana technika zestawienia, kontrastu bądź niedopowiedzenia. Zestawienie i kontrastowość składają się na grę zaskoczeń, niedopowiedzenie zaś odpowiada za frapującą zabawę w dopisywanie brakującej części. Wątek konstruowany jest również wokół rekwizytów czy symboli, które składają się na kontekst historii.

Połączenie przeciwieństw ujawnia się w short story Anthony’ego Abelaye’a:

Her wedding ring slipped off her finger as easily as the skirt from around her hips. The monkey in the banyan tree watched and smiled. [Anthony Abelaye]

Poetyka zaszokowania w miniprozie Hyperreal Japan i Judy B.:

Kimiko didn’t necessearily dislike pandas, quite the opposite, she loved to beat the hell out of them. [Hyperreal Japan]

Tempe was a dog cowered under the table: wait for scraps, hide from kicks. No he was not a dog but a boy but the rest is true. [Judy B.]

Naczelnymi cechami twitteratury jest zatem kontekstowość, hasłowość i skrótowość. Kontekst odpowiada za zarys sytuacji, hasłowość za esencjonalność tekstu, skróty za przestrzeganie rygorów znakowych.

W antologii znalazły się również teksty, które wzbudzają wiele wątpliwości odnośnie zaliczenia ich do twitteratury. Przykładem jest wpis Charliego Close’a:

I always knew she resented my matchbook collection. [Charlie Close]

#VSS Anthology zawiera także mikrofikcje Niżej Podpisanego (Nick Name) – polskiego autora, tworzącego po angielsku. Część z nich złożyła się na opowiadanie #Hashtagstory, które jest remiksem popularnych hashtagów.

W twitteraturę bawił się także Piotr Wereśniak, który napisał w 2009 roku Twitter Fiction. 37 ultra short stories in English and Polish. Wereśniak obok historii żartobliwych i obyczajowych (o osobach zagubionych, samotnych i rozczarowanych, o rozstaniach i tęsknocie) wprowadza graficzny schemat, mający zilustrować daną minipowieść.

O twitteraturze możemy mówić zatem z jednej strony jako o rozrywce dla każdego, kto chce się sprawdzić w pisaniu historii w 140 znakach – kwintesencją tego jest Twitter Magnets, serwis pozwalający na ułożenie własnego „magnetycznego wiersza” z rozsypanych słów. Z drugiej strony, o czym świadczy wydana antologia, jako o rzeczywistym odkrywaniu nowej jakości w krótkich formach literackich. Kierunek rozwoju zależy zarówno od twórców twitteratury, jak i od krytyków.

Urszula Pawlicka - (ur. 1987 r.) Studentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunkach dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz filologia polska. Publikowała w "Portrecie", "artPapierze", "Pograniczach" i "Perspektywach Kulturoznawczych". Fascynuje się związkiem pomiędzy literaturą, a mediami elektronicznymi (szczególnie wpływem nowych mediów). Interesuje się również zagadnieniem hiperrealności i popliteratury.

Podobne artykuły