займы онлайн на банковскую карту займ на карту онлайн займы онлайн на карту микрокредит онлайн займ на карту займы онлайн займ на карту быстро микрозаймы на банковскую карту экспресс займ на карту микрозайм онлайн на карту срочно круглосуточно займ онлайн на карту займы на карту онлайн взять займ срочно на карту микрозаймы в интернете займ онлайн

19 grudnia 2010 1:23

niedoczytania: Latest post
grafa: Łukasz Libiszewski

Pokaż mi swoje hashtagi, a powiem ci, kim jesteś

„Pisz mniej, mów więcej” – hasło to towarzyszy Niżej Podpisanemu nieustannie w poszukiwaniach nowej jakości ekspresji literackiej: począwszy od nanofikcji przez zamysł projektu #urlstory do wydanej w 2009 roku Hashtagstories Vol.1. Konsekwencją tego poszukiwania było zrozumienie, że nie trzeba „stwarzać” słowa, lecz wykorzystać już istniejące,: „Maybe instead of adding up it’s good to mash up”.

Pod pseudonimem Nick Name – Piotr Kowalczyk opublikował utwór Hashtagstories, będący remiksem popularnych tagów z Twittera. Przed rozpoczęciem projektu sprawa wydawała się prosta – wystarczy znaleźć trandy hashtags i ułożyć je w pewną historię. Szybko jednak okazało się, że jest to nie lada wyzwanie:  I always have to be very careful to avoid using a wrong word. And the wrong word with a tag is a way worse than the wrong word alone. Mikroopowieść zbudowana została wyłącznie z rzeczowników-tagów, których sekwencja stanowi podstawę interpretacji. Zmiana ich kolejności powoduje, że mamy do czynienia już z inną historią. Celem lektury jest rekonstrukcja stanów emocjonalnych społeczności internetowej, jaką jest Twitter. Hashtagstories to literacki pamiętnik na temat trendów w mediach.

Za pomocą techniki mash-up ulepił flash fiction z pojedynczych tagów, za którymi kryją się losy użytkowników Twittera. Hashtagstories to historia historii – kompilacja różnorodnych głosów na temat miłości, rozwodu, choroby, imprez, narkotyków, nadwagi, seksu, szkoły czy pracy. Każde hasło jest jednocześnie kontekstem do zrozumienia całego łańcucha słów.

Ministory ma charakter matematycznego równania, w którym dwa plus dwa zawsze równa się cztery. Każda sekwencja oparta jest na zasadzie przyczynowo-skutkowym: kłamstwo w małżeństwie oznacza rozwód, choroba – szpital, impreza – dokument na YouTubie. Matematyczna precyzja pozornie ukazuje prostotę życia – łatwość jego zrozumienia i uporządkowania. Rutynowość i przewidywalność są tylko maską, za którą kryją się pojedyncze losy ludzi zagubionych, bezradnych i rozczarowanych. Niżej Podpisany zdaje się mówić: pokaż mi swoje hashtagi, a powiem ci, kim jesteś.

Schematyczne rozwiązanie to także sposób realizacji literatury absurdu. Wybrane sekwencje mają obnażyć słabości społeczności Twittera – ich skłonności do wyolbrzymiania, banalności i ekshibicjonizmu. Tag to „pisemny YouTube”.

Celem Niżej Podpisanego było ukazanie nowego wymiaru hipertekstu, bowiem każdy hashtag jest pojedynczym linkiem: with hashtags you can open an almost endless world of associations and relations. Skoro mamy do czynienia z odsyłaczami, lektura nasuwa odbiór nielinearny. Hashtagstories wymaga bowiem „czytania głębinowego”. Niech za przykład posłuży dany tekst, który jest ironiczną prezentacją związku dwojga ludzi:

#love #marriage #love #divorce #marriage #love #divorce #love

Łańcuch składa się wyłącznie z trzech rzeczowników (miłość, małżeństwo i rozwód), którego układ jest istotny do wyłonienia drwiny. #love odsyła czytelnika do wszystkich tekstów zawierających dany hashtag, na przykład:

Palash: „He is not a lover who does not love forever.” Euripides #love #quote

LittleGirlWondr In the end, I gotta believe that love wins.

bunnii103 – love me (:

OhMyGomezx3 @selenagomez please follow me? i would do anything for it. love you soooooo much. xoxoxox.

Amy_Alvarado: #LOVE Holy Spirit…I Love You Oh, Holy Spirit…I Need You Holy Spirit…I Love You I Am Nothing…Without You

Większość jest formą wyznania, rozczarowania bądź wyrażeniem tęsknoty za miłością. Kolejny #marriage odnosi się do tweetów poświęconych dyskusjom na temat małżeństwa – użytkownicy dzielą się własnymi doświadczeniami, zastanawiając się nad jego znaczeniem i konsekwencjami:

pascalassaf: #RAC Does marriage kill love? http://ow.ly/2q2pi via @FunkyOzzi #English #Thoughts #Marriage #Love
LauraMcc10 RT @iLoveFunnyTweet: Marriage is good for those who are afraid to sleep alone at night! #iLF
kWrit @sunriseon7 How long do I have to wait for gay marriage – 16 years together now and I’d love to be able marry before my kids do
xBrookiex3 Everybody deserves to be happy, everybody deserves the right to get married. Straight or not. Yes to marriage equality :)
ThomasWeeksSr Marriage is about two people making a commitment to work together towards some stated goals.

Po #marriage ponownie pojawia się #love – Niżej Podpisany twierdzi, że krótko po małżeństwie miłość między dwojgiem ludzi nadal istnieje, jednak kolejny hashtag #divorce, wprowadza wątpliwości, insynuując tym samym, że każde małżeństwo kończy się rozwodem:

freddiecook1: Rekindling Love In A Broken Relationship http://bit.ly/c7Hh2B (expand) #cheating #Divorce #rekindle #love #relationship
MarnieeLee Dear Homophobes, Please don’t let our gay marriage interrupt your straight divorce. Sincerely, Proud of My Sexuality. @WeSupportGays <3
RVAinvestigator Did you know that half of all marriages end in divorce? The main reason? Money and Infedility.
frustratedmoms Parenting after Divorce: What Really Happens and Why http://bit.ly/ibTWPd

Po #divorce, który odsyła do tagów dotyczących znaczenia rozwodu i przeżyć związanych z końcem małżeństwa, sekwencja powtarza się – ponownie jest małżeństwo, miłość i rozwód. Flash fiction kończy się hashtagiem #love, co oznacza, że historia nie ma końca – czytelnik powraca do punktu wyjścia. Niżej Podpisany zadrwił nie tyle z miłości, ile z użytkowników, którzy naiwnie wierzą w uczucie i wyznają je pod hasłem #love, po czym po rozczarowaniu dzielą się z innymi gorzkimi przemyśleniami, choćby pod tagiem #endofstory.

Kolejne teksty poświęcone miłości składają się już z innych hashtagów, co wiąże się z ich odmiennym przesłaniem, nie mniej ironicznym:

#love #marriage #endofstory

#loveyou #loveyou #loveyou #loveyou #loveyou #loveyou #loveyou #loveyou #spam

Pierwszy jest poniekąd streszczeniem poprzedniego miniopowiadania: każde małżeństwo jest końcem historii. Mimo, iż tym razem nie pojawia się słowo „rozwód” – „end of story” nasuwa podobne konotacje. Drugi tekst natomiast jest sarkastycznym komentarzem do wszystkich tagów poświęconych miłości, odbieranych jako monotonne, banalne czy wręcz irytujące – jak nachalne spamy.

Przykładami mikrofikcji opartymi na przyczynowo-skutkowości są:

#recessionmovies #filmfoodeating #foodchat #food #food #food #food #omg #weight
#liesgirlstell #marriage #liesboystell #divorce
#followfriday #coffee #followfriday #coffee #followfriday #sleepless

Powyższe teksty można przedstawić za pomocą matematycznego równania. Pierwszy zwięźle, lecz kąśliwie opisuje zależność między oglądaniem filmów i ciągłym jedzeniem – której efektem jest zwiększenie masy ciała:

film + (jedzenie) do „n” potęgi = problem z wagą

Kolejna mikrofikcja z kolei wskazuje na konsekwencje występowania kłamstwa w związku dwojga ludzi. Z tym, że Niżej Podpisany prześmiewczo wskazuje na korelacje między kłamcą, a etapem związku: kobieta oszukuje przed małżeństwem, mężczyzna – po. Nie mniej jednak okłamywanie wiąże się z rozpadem więzi:

kłamstwo + małżeństwo = rozwód

Ostatni schemat hasłowo prezentuje piątkowe wypady z przyjaciółmi, których powtarzalność i nadmiar są efektem bezsenności. Puentą rytmicznych spotkań jest konieczność odespania:

(piątkowe wypady) do „n” potęgi = bezsenność

Hashtagstories miał być realizacją autorskiego celu, jakim jest poszukiwanie nowych rozwiązań literackich zakładających minimum słów – maksimum treści. Choć Niżej Podpisany sięga po techniki już zadomowione, takie jak remiks i hipertekst, nowością jest jednak napisanie, a raczej zlepienie tekstu wyłącznie z hashtagów, naświetlających obraz specyficznej społeczności Twittera. Hashtagstories wskazuje na homogeniczność zarówno tematów, jak i użytkowników – ten aspekt interpretacji jest najbardziej gorzki, ale taki był właśnie cel Niżej Podpisanego – ironicznie wskazać na trywialność problemów i ich notoryczność. Hashtagstories jest udanym eksperymentem literackim, dowodzącym, że można i warto szukać nowych koncepcji strukturalnych. Wystarczy wykorzystać słowo już istniejące, a otwierające mnóstwo konotacji i zależności.

Niżej Podpisany, Hashtagstories Vol.1., 2009.

Urszula Pawlicka -

(ur. 1987 r.) Studentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na kierunkach dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz filologia polska. Publikowała w „Portrecie”, „artPapierze”, „Pograniczach” i „Perspektywach Kulturoznawczych”. Fascynuje się związkiem pomiędzy literaturą, a mediami elektronicznymi (szczególnie wpływem nowych mediów). Interesuje się również zagadnieniem hiperrealności i
popliteratury.

Podobne artykuły